המידע שיוצג הינו באדיבות אתר ליבושופ- ערכות יצירה לילדים
מטוס הנייר הפשוט ביותר שאנחנו מכירים נקרא "חץ" והוא תוכנן כבר בשנת 1864, ועד היום נשאר בדיוק אותו הדבר כמו העיצוב המקורי. במהלך השנים ניסו יצירות חדשות ומשופרות יותר. באותה תקופה לא היו קיימים כלי תעופה שהסיעו נוסעים ואנשים דמיינו שכלי טייס של העתיד צריכים לנפנף בכנפיים ממש כמו ציפורים. ולכן מטוסי הנייר הראשונים חיקו את העיקרון הזה. כמובן שדפים לא יכולים להזיז בעצמם את הכנפיים כאשר הוא עפים, אז הוסיפו לדגם המקורי הרחבות שנראו כמו כנפיים עגולות של ציפורים.
בשנות ה 50 וה 60 כבר החלו להופיע מטוסי קרב חדישים ומהירים שנראים כהעתק מדויק של מטוס הנייר הקלאסי, שאנשים קיפלו מדפי נייר הרבה לפניו.
הטכנולוגיה המודרנית השפיעה רבות על התחביב הזה. כיום ישנם תוכנות שמסייעות ליצור עיצובים מתוחכמים ולשתף אותם ברשת האינטרנט, כך שכל האנשים יוכלו לנסות אותם וגם להציע שיפורים כדי לייעל אותם. כיום ניתן למצוא למכירה מטוס נייר על שלט ודגם נוסף עם מנוע קטן להרכבה שבאמצעותם ניתן לשלוט טוב יותר בטיסה, להגיע למרחקים גדולים יותר ולכוון אותו לאיזה מסלול שנבחר.
אם אנחנו רוצים שהוא יעוף רחוק יותר, צריך לתכנן את המסלול כך שבתחילתו הדאון יעלה למעלה על ידי עיצוב של כנפיים שמייצרות יותר כוח של עילוי, וגם כאשר אנחנו משגרים אותו להשקיע יותר כוח ולכוון אותו בזווית גדולה כלפי מעלה. כך נוכל ליצור את התנאים המתאימים שיאריכו את זמן השהות שלו באוויר וכתוצאה מכך הוא יעבור גם מרחק גדול יותר. באופן כללי ככל שנטיס אותו בקו ישר יותר כך הוא יגיע רחוק יותר. מסלול טיסה ישר יכול להתקבל כאשר מתכננים נכון את בניית הטיסן. ככל שכלי הטיס שלנו יהיה מורכב מקיפולים חדים, נייר יבש וסימטריה מושלמת בין צד ימין לצד שמאל, הוא יטוס בקו ישר ובאופן מהיר. הקשיחות של הדף שומרת על צורתו כדי שלא יתעוות בקלות ומאפשרת לנו לשגר אותו חזק יותר.
המשקל של הדף גם משפיע על מהלך הטיסה. אם נשתמש בדף עבה מדי כמו קרטון, המטוס יהיה כבד מדי וגם לא נוכל לקפל אותו בצורה טובה. כמו כן גם דף שהוא דק מדי, כמו נייר קופי לא מתאים. ולכן מומלץ לנסות סוגים שונים של ניירות עד שנמצא את החומר המתאים ביותר. בדרך כלל דפי 4A הם מספיק טובים. ככל שכלי הטיס כבד יותר כך הוא יכול לטוס מהר יותר ורחוק יותר. אבל רק עד גבול מסוים ההסבר לכך הוא שאם הוא יהיה כבד מדי הכנפיים לא יוכלו להחזיק אותו באוויר לזמן רב. דבר נוסף שאפשר לעשות זה להדביק מספר מטבעות או חפץ קטן אחר לחלק הקדמי של מטוס האוריגמי כדי להוסיף לו עוד קצת משקל.
מרכז הכובד היא נקודה שבה הטיסן שלכם מאוזן. כדי למצוא אותה, הניחו את הטיסן על האצבע שלכם ונסו לחפש את הנקודה שבה הוא עומד פחות או יותר יציב ולא נופל. אם המטוס לא יהיה מאוזן בצורה טובה הוא בדרך כלל יטוס לאט ויתרסק.
מטוס מנייר עם כנפיים קטנות וגוף גדול יטוס באופן מהיר יותר ממטוס עם גוף קטן וכנפיים גדולות בגלל שעומס הכנף שלו גדול יותר.
עקרון נוסף שיש לקחת בחשבון בזמן העיצוב הוא זווית דו-מישורית (נקרא גם זווית דיהדרלית) בין גוף המטוס לכנפיים. כאשר הזווית היא חיובית, כלומר הכנפיים מקופלות יותר כלפי מעלה, נוצר אפקט מייצב כך שהמטוס מתנדנד קדימה ואחורה לאורך מרכז הכובד ונשאר יותר זמן באוויר. זווית דו-מישורית שלילית מחלישה את היציבות וגורמת לו לטוס במעגל כמו בומרנג שחוזר אלינו בחזרה.
הלחות באוויר משפיעה על הטיסה של מטוסי נייר. מומלץ להטיס במזג אוויר יבש עם אחוזי לחות נמוכים וטמפרטורת חום בינונית. שיאני עולם המשתתפים בתחרויות של קיפול והטסת מטוסים, ממליצים אפילו לשים את הנייר כמה ימים באזור ההטסה מבלי לגעת בו, ההסבר לזה הוא שכך רמת הלחות המתאימה שנמצאת בסביבה תיספג לתוכו, ואז הוא יטוס טוב יותר.
לאחר שבניתם מטוס מנייר וניסיתם להטיס אותו מספר פעמים, תגלו שאתם צריכים לעשות התאמות קטנות כדי שהוא יטוס בצורה טובה יותר:
סימטריה – הדבר הראשון שצריך לבדוק זה האם הטיסן שלכם סימטרי. כל צד חייב להתאים לשני. כדי לבדוק במיוחד את חלקי הכנפיים שהם ישרות ושהקיפולים זהים בצד ימין ושמאל.
צלילה – אם הטיסן שלכם נופל בצורה חדה לרצפה, קפלו את חלקי הכנפיים האחוריים כלפי מעלה וכך הוא יתאזן ויטוס ישר. במידה והוספת משקל לחלק הקדמי שלו (כמו מטבעות, אטב משרדי או פלסטלינה) אז צריך להוריד אותו.
סבסוב – במידה וזיהתם כי הטיסן שלכם נוסע כל פעם לצד שמאל או ימין במקום להמשיך בנתיב ישר, קפלו את כל החלק האחורי של המטוס לצד הנגדי. אם למשל הטיסן שלכם טס כל הזמן לצד ימין, אז כופפו את חלקו האחורי של גוף המטוס לצד שמאל.
טיסה קצרה – אם הטיסן שבניתם לא מגיע רחוק כפי שתכננתם אז תצטרכו לעצב מחדש את הכנפיים ולעשות אותן גדולות יותר, לישר כל אחד מהחלקים שגורם לחיכוך יתר עם האוויר, ולהוריד משקל עודף כמו משקולת שבדרך כלל מוסיפים לאזור הקדמי.
גלגול – אם הטיסן שלכם מבצע גלגולים סביב עצמו, צריך לבדוק שהכנפיים שלו נמצאות בזווית דיהדרלית, כלומר לקפל אותן קצת יותר למעלה ולוודא שיש סימטריה בין הצדדים.
הגובה המירבי שמטוס מנייר אוריגמי הגיע אליו הוא 35,043 מטרים. מספר אנשים שיגרו אותו באמצעות בלון הליום והתכנון המקורי היה שהוא יגיע לחלל. אבל בדרך הבלון התפוצץ והמטוס נפל בחזרה לכדור הארץ. הטיסה נמשכה כשעתיים.
עקבו אחר ההוראות הבאות ובצעו אותן שלב אחר שלב.